Jalan pintas UMNO raih sokongan?



Komposisi penduduk Tumpat di Kelantan menempatkan seramai 92.1% penduduk Islam, Cina 3.2%, India 0.5% dan lain-lain (Siam) 4.2%. Ia sebuah kawasan mutlak bermajoriti Melayu sebagaimana semua kawasan lain di Kelantan.

Tumpat adalah sebuah bandar kecil kira-kira 15 kilometer dari Kota Bharu. Tarikan utama bandar ini ialah beberapa kuil Buddha dan yang tersohor di antaranya ialah Wat Photivihan di Kampung Beruk. Di sini terdapat sebuah patung Buddha terbaring yang paling panjang di Asia Tenggara.

Tentu pelik bagi mereka yang belum pernah ke Tumpat. Patung Buddha terpanjang di Asia Tenggara terletak bukan di Thailand, bukan di Burma dan bukan di Kemboja tetapi di Tumpat sebuah bandar berpenduduk lebih dari 90% Islam, di negeri serambi Mekah!

Berdasarkan dari segi logik sekarang, tidak munasabah ia terbangun di sebuah kawasan Islam. Tetapi itulah hakikatnya. Malah di Tumpat, bukan sahaja wat itu yang wujud, terdapat beberapa yang lain seperti Wat Bang Takwa di Kampung Mentua, Wat Machimaram di Kampung Jubakar, Wat Maisuwankhiri di Bukit Tanah, Wat Phikulthong Vararam di Kampung Terbak, dan Wat Phikulya di Kampung Jubakar dan Wat Sukhontharam di Kampung Kubang Panjang.

Di Bachok, terletak juga di Kelantan, sebuah bandar di mana 98.4% penduduknya adalah Melayu/Islam seseorang boleh bingung melihat bagaimana boleh terbinanya dua buah kuil Buddha di situ. Dua kuil itu masing-masingnya dikenali sebagai Wat Pathumviarn di Kampung Balai dan Wat Ariya Khiri di Pauh Lima.

Bagaimana Bachok yang di dalamnya terdapat beberapa pusat pengajian pondok Islam dapat membenarkan wat-wat Buddha dibangunkan sungguhpun penduduk bukan Islamnya hanya 1.8% sahaja tentulah amat menakjubkan.

Itulah keindahan Islam yang terdapat di Kelantan. Sikap tolenransi terhadap agama lain adalah terlalu tinggi. Masyarakat bukan Melayu Kelantan amat menghormati agama Islam yang mempesonakan itu.

Sebenarnya, sikap toleransi Islam terhadap agama lain tidak hanya wujud di Kelantan. Ia terdapat di mana-mana di Malaysia. Kelantan disebut kerana ia adalah sebuah kawasan yang penduduk Islamnya bukan sahaja majoriti tetapi hampir mutlak seperti mana diwakili oleh Bachok tadi (98.4%).

Rakyat Malaysia memang sudah terkenal di seluruh dunia sebagai sekelompok manusia pelbagai kaum dan agama yang hidup secara aman damai. Pemimpin negara kita sering menonjolkan sifat ini kepada pembesar negara lain sebagai satu pencapaian kepimpinan terdahalu yang membanggakan.

Di Malaysia, pelbagai perayaan agama dirayakan bersama. Sebut sahaja apa kongsi perayaan semuanya kita bermegah dengannya. Inilah bahan promosi terbesar dilakukan oleh Kementerian Pelancongan. Para pelancong diangkut menghadiri majlis hari raya atau perayaan mana-mana agama jika kedatangan mereka bertembung dengan perayaan itu. Mereka berpeluang bersalam dengan peminpin kita. Negara kita aman.

Digambarkan di atas suasana harmoni yang wujud di Kelantan sebuah negeri bermajoriti orang Islam. Bagaimana pula situasinya di negeri di mana di beberapa kawasan bukan Islam berupa majoriti?

Pulau Pinang adalah satu dari negeri itu. Tanjong Tokong adalah sebuah petempatan terkenal. Namanya mengelirukan kerana ia seolah-olah sebuah kawasan bermajoriti orang Cina. Tidak, ia sebuah perkampungan Melayu. Terletak di tengah-tengah kampung itu sebuah berhala. Suasana di situ aman dan harmoni.

Di sebuah kawasan berhampiran, di Tanjung Bungah dan Teluk Bahang kita boleh melihat kuil, berhala dan masjid tegak bersebelahan di antara satu sama lain.

Begitu juga di Melaka. Beratus-ratus tahun penduduknya hidup aman damai. Pergilah ke Berhala Cheng Hoon Teng. Berjalanlah kira-kira 50 meter sahaja dan kalian akan menemui sebuah masjid dan kuil tegak berjiran. Malah tidak sampai 150 meter dari berhala itu terdapat sebuah lagi masjid. Kaum apakah yang berupa majoriti di sana? Jawabnya, Cina, 99%.

Semua ini menjadi saksi sikap toleransi rakyat Malaysia dan sikap bijak para pemimpin Malaysia yang orang Islam adalah nakhodanya. Suasana inilah yang mendorong berbondong-bondong para pelancong menziarahi Malaysia melihat simbol perdamaian di Malaysia yang ingin ditiru oleh dunia.

Rata-rata penduduk di semua kawasan disebut di atas dan ribuan kawasan lain di Malaysia yang gambarannya seumpama itu tidak pernah membantah atau menyebabkan kepayahan kepada penganut agama lain. Mereka saling hormat menghormati agama anutan jiran mereka.

Gambaran harmoni di antara pelbagai kaum di Malaysia ini adalah gambaran biasa di seluruh negara kita. Di kawasan bermajoriti Melayu/Islam, kaum dan penganut agama lain dilayan dengan baik dan diberi kebebasan menjalankan ibadat mereka. Ini adalah fakta dan fakta inilah yang sering menjadi kemegahan pemimpin kita.

Maka, apakah silapnya, ciri yang diamalkan beratus-ratus tahun itu dengan tiba-tiba menjadi berbeza? Apakah sudah tidak terdapat lagi sikap saling faham memahami dan toleransi sesama kita? Bolehkah kita kembali rasional?

Kita dikejutkan dengan peristiwa perarakan ‘kepala lembu’ membantah pembinaan sebuah kuil. Lebih malang lagi, sekumpulan orang Islam mengarak kepala lembu yang masih berdarah lagi ke Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor selepas solat itu, berlaku di bulan Ramadan.

Pada bulan mulia ini kita mencari kedamaian dan menginsafi penderitaan orang lain. Pada bulan ini kita tidak boleh bersifat angkuh dan bertindak ganas. Kita dikehendaki bersabar.

Tindakan sekumpulan orang yang dilahirkan Islam itu mencemarkan kesucian Islam. Kita perlu bertanya, apakah pekikan ‘Allahu Akbar’ yang dibuat sepanjang tunjuk perasaan itu adalah adil kepada agama kita. Bukankah tindakan seperti itu menyebabkan agama kita ditohmah? Mengapa bertindak mencemar kesucian agama kita? Sekarang agama kita diejek di dalam negeri dan di luar negeri.

Kita menjadi begitu marah apabila negara-negara majoriti Kristian tidak memberikan kita kekebasan untuk mengamal ajaran kita. Kita tunjuk perasaan di Masjid Negara. Kita berarak ke kedutaan negara itu apabila Islam dicemari.

Bukan kita tidak pernah membaca berita masjid kita di London dibakar. Wanita-wanita Islam yang memakai hijab dicemuh dan diludah adalah bukan perkara luar biasa berlaku di sesetengah tempat di Eropah. Di Amerika, di Michigan, mahkamah-mahkamah di sana diberi hak untuk memerintah wanita Islam menanggalkan hijab.

Banyak permohonan umat Islam yang agak ramai tetapi masih menjadi minoriti di kawasan-kawasan perbandaran di bandar-bandar besar di Eropah untuk mendirikan masjid atau menukar status bangunan yang mereka beli untuk dijadikan masjid ditolak, seperti mana juga segelintir masyarakat di Shah Alam menolak hasrat orang Hindu itu atas alasan serupa.

Kita membantah keras sikap tiada toleransi ditunjuk oleh masyarakat Eropah, Amerika dan di mana sahaja yang tidak membenarkan saudara segama kita mendirikan masjid, tetapi kita lupa kita juga bersikap hampir sama di negara kita bila berdepan dengan hak orang bukan Islam.

Sikap yang kita tunjukkan di Shah Alam itu amat berbeza dengan sikap yang kita dan orang sebelum kita amalkan. Mereka amat bertolerans tetapi kita mengambil langkah berundur.

Kenapakah hak kurang satu peratus penduduk bergama Buddha mendirikan wat mereka di Bachok itu kita izinkan sedangkan peratusan penduduk bukan Islam di tempat lain yang jauh lebih tinggi itu untuk mendiri rumah ibadat mereka kita tolak?

Maka, terdapat segolongan orang Islam sendiri berasa bantahan yang dibuat itu bukanlah timbul dari hati murni untuk mempertahankan martabat agama. Martabat sesuatu agama tidak boleh diukur dengan banyaknya masjid atau besarnya dan cantiknya masjid tetap tahap keimanan dan budi pekerti serta kemajuan yang dicapai oleh penganutnya dan pandangan tinggi diberikan oleh penganut agama lain sehinggakan ada di antara mereka tertarik untuk memeluk agama itu.

Lahirlah teori-tori bahawa bantahan itu didorong oleh segelintir manusia Islam yang sudah kehilangan kuasa lalu menjadikan agama ini sebagai alat untuk memulihkan kuasa mereka.

Seorang pensyarah jabatan anthropologi dan sains sosial Universiti Malaya merumuskan terdapat satu usaha teratur dibuat oleh pihak tadi dengan bantuan media milik parti dan NGO-NGO tertentu menyemarakkan api perkauman yang sensistif kepada orang Melayu dan Islam.

Pensyarah itu menyenaraikan akhbar-akhbar harian tertentu. Tindakan bermula dengan tuduhan kepada Theresa Kok berkaitan isu ‘azan’ tuduhan ke atas Ronnie Liu yang dikatakan ada kaitan dengan samseng dan pelacuran, dan tindakan kerajaan Selangor membelakang orang Islam.

Mengikut pensyarah itu, semua ini dibangkitkan oleh pihak itu dengan tujuan orang lslam menjadi marah kepada Pas dan PKR yang dituduh tidak berkesan dalam kerajaan Pakatan Rakyat dan membenarkan parti jadi tunggangan DAP.

Semuanya ini terarah agar orang Melayu kembali menyokong UMNO tanpa perlu UMNO terlebih dahulu membuktikan bahawa parti itu sudah kembali ke matlamat asal ia ditubuh baik seperti mana tuntutan rakyat yang dirakamkan pada 8 Mac 2008 dulu. Mereka hanya mencari jalan pintas mendapatkan kembali sokongan Melayu.

Arahan Menteri Dalam Negeri agar polis bertindak keras terhadap mereka yang berarak pada petang Jumaat di bulan puasa itu adalah sesuatu yang memberi sedikit keyakinan bahawa sesuatu masih ada harapan bagi rakyat negara ini yang terdiri dari pelbagai agama dan kebudayaan.

Dipetik dari Sinar Harian.

1 comments:

Abang Long berkata...

Salam perkenalan buat Tuan rumah. Apakhabar ? Semoga kita mendapat lebih barakah di bulan Ramadan ini. :)